Planning en huisdieren - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van lourien meulenbeld - WaarBenJij.nu Planning en huisdieren - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van lourien meulenbeld - WaarBenJij.nu

Planning en huisdieren

Door: lourien

Blijf op de hoogte en volg lourien

09 Oktober 2013 | Nederland, Harderwijk

Hallo lieve mensen!
Hoe is het bij jullie in Nederland? Hier is het nog steeds hartstikke warm. Gister heeft het wel even geregend en koelde het ’s avonds wat af, maar vandaag is het weer hartstikke warm. Gister hadden we een vervelende dag, want we hadden de hele dag al geen stroom en ’s middags was ook nog eens het water op. We konden dus weinig beginnen. Iedereen lag rond 6 uur op bed. Rond 9 uur ging de stroom gelukkig weer aan dus zijn toen weer buiten gaan zitten. De afgelopen week hebben we niet heel veel meegemaakt, dus ik weet niet goed wat ik in mijn blog moet vertellen. Daarom heb ik even een korte samenvatting gemaakt van wat wij hier zo ongeveer gaan doen en wat de planning is. Ook heb ik even onze gezellige huisdieren genoteerd!
Lieve papa, ik wil ook even met jou beginnen. Hoe is het op je werk? Is het nog steeds zo druk? Ik denk dat als je ziet hoe ze hier werken dat je graag hier naartoe zou willen verhuizen. In de pauzes liggen ze hier in de koffiekamer op de bank en doen even lekker een dutje. Perfect voor jou dus! Ook hebben ze hier nooit stress, want alles komt wel goed… Nederlanders hebben een horloge, maar Zambianen hebben de tijd. En ze nemen ook echt de tijd! Van de week hadden we een afspraak met father Japeth. Ongeveer 2 uur later kwam hij pas aankakken, dat schijnt hier heel normaal te zijn. Als er wat tussendoor komt wat belangrijker is, dan doe je dat gewoon eerst. Ik moet er nog wel aan wennen dat we vaak moeten wachten en echt geduld moeten hebben. Diezelfde middag hadden we om 3 uur een afspraak met Father Vincent bij Caritas. Father Japeth woont naast Caritas. Hij zei dat hij eerder wilde gaan omdat hij thuis ‘verder wilde werken’. We gingen dus al om 1 uur. Father Vincent kon niet eerder dus zijn we bij Father Japeth gaan zitten. Hij was een actiefilm aan het kijken. Ik vroeg of hij niet aan het werk moest, maar hij zei dat het ook wel die avond kon, haha. Ik ben op een gegeven moment bij hem thuis op de bank in slaap gevallen omdat je gewoon moe word van het wachten.. Toen ik wakker werd lag Father Japeth in bed. Hij had gezegd dat we hem wakker moesten maken wanneer we weer naar huis gebracht wilden worden. Rond 4 uur was Father Vincent beschikbaar, een uur na de afgesproken tijd dus. We hadden die dag al 5 uur gewacht dus waren er best wel moe van.. De afspraak met Father Vincent duurde ook maar 5 minuten.. Je zou dus denken dat dit best tussendoor gekund had, maar dat komt niet in ze op…
Ook kennen ze hier geen agenda’s. Ik wilde bijvoorbeeld het verblijf voor mijn ouders regelen voor in December. Toen ik dat vroeg aan de sisters zeiden ze ‘Ooooh dat is nog veel te ver weg, dat vergeten we als je dat nu zegt. Kom eind November maar terug!’ Oké…… Gelukkig beginnen we er onderhand wel wat aan te wennen. Als we een afspraak met iemand hebben gemaakt, gaan we er gewoon nog regelmatig langs om ze eraan te herinneren of bellen we ze nog even een dag van tevoren.
Dan nu even een overzicht van onze huisdieren:
- De familie Gekko. We hebben hier veel gekko’s en salamanders rondlopen. Dit zijn één van de weinige huisdieren die we allemaal wel leuk vinden. Ze zitten hier in allerlei kleuren en maten.
- De fornuisrat. Dit is echt gewoon een vieze grote rat die in ons fornuis woont… Af en toe komt hij via een gaspit eruit om eten te zoeken. We hebben er 1,5 week over gedaan wat het geluid was dat uit het fornuis kwam. Maar nu weten we het… Echt te ranzig voor woorden, want hij doet natuurlijk ook lekker zijn behoeftes in ons fornuis! Ik heb geprobeerd hem eruit te halen, maar dat lukt met geen mogelijkheid..
- Dan hebben we nog onze keukenmuisjes die overal heerlijke keuteltjes achterlaten! Ze zeggen dat we in het regenseizoen last kunnen krijgen van slangen in huis. Nou, ik weet wel zeker dat we last krijgen van slangen als we hier allemaal ratten en muizen rond hebben lopen! Ik weet niet zo goed wat ik liever heb..
- Ook kakkerlakken wonen graag bij ons in! Maar niet de kakkerlakken die we in Nederland ook hebben, nee…. HELE vieze grote kakkerlakken. De meeste insecten die we tegenkomen vermoorden we gelijk, maar kakkerlakken mag je niet vermoorden omdat er dan eitjes vrijkomen en je dus nog meer kakkerlakken krijgt. We laten ze dus gezellig rondhuppelen in ons huisje..
- Zoals iedereen al weet en ik eerder verteld heb, zitten hier ook spinnen in alle soorten en maten. De meest voorkomende spin hier is de muur spin. Dit zijn hele platte en snelle spinnen. Deze zijn vaak gelukkig niet super groot dus die durf ik nog wel aardig te vermoorden met mijn slippers.. Maar we hebben hier soms ook extreem grote spinnen zitten, dan vragen we toch Jeroen even om hem te vermoorden. Best handig om een jongen mee te hebben 
- Dit zijn eigenlijk de meest voorkomende beesten in ons huis. Verder hebben we nog veel kevers, vliegen, sprinkhanen, wespen, motten etc. Maar ook rabiëshonden, althans we gaan er vanuit dat ze allemaal rabiës hebben dus proberen maar uit hun buurt te blijven. Deze lopen vaak om ons huis op zoek naar eten. Het is echt heel zielig om te zien hoe dun deze beestjes zijn, dus het liefst geef je ze wat. Maar als je door zo’n beest gebeten word, dan ben je zwaar de lul. Dus we doen er niks mee..
Dan nog even de planning voor de komende maanden. Helemaal vast staat het nog niet omdat het hier regelmatig kan veranderen, maar dan hebben jullie even een idee van wat ik hier ga doen!
Maandag vertrekken we naar het eerste ziekenhuis, Muzeyi. We verblijven hier voor een week in een guesthouse, zoals we bij ieder ziekenhuis gaan doen. Na een week in dit ziekenhuis te hebben gekeken en gewerkt, zijn we weer 3 weken thuis. In die eerste week moeten we onze temperary permit aanvragen, wat betekend dat we vanaf dan échte Zambianen zijn, want het is eigenlijk gewoon een tijdelijk paspoort. Vanaf dan hoeven we ook voor de wildparken etc geen toeristenbelasting meer te betalen dus dat is wel relaxt  Daar gaan we dat weekend (25 t/m 28 oktober) ook gelijk gebruik van maken want dan zijn we van plan om naar South Luangwa te gaan. We willen hier een wandelsafari, nachtsafari en gewone safari gaan doen. Ons eerste leuk uitje, ik ben echt benieuwd! Dan zal ik eindelijk mijn olifant zien :D
23 Oktober gaan we met Caritas een dag naar het platteland om daar lessen te geven over nutrition. In principe zouden we met Caritas steeds min. 2 dagen weg gaan omdat het ver rijden is, maar omdat het 24 Oktober hier independence day is, gaan we dit keer maar 1 dag. De week daarna gaan we bij Home Based Care toetsen afnemen om te kijken hoeveel kennis de caregivers hebben over de ziektes hier zoals malaria, HIV/Aids, tbc etc. We gaan proberen om bij 3 Home based cares in de buurt deze testen af te nemen, maar daar moeten we nog afspraken over maken.
De eerste week van November gaan we weer met Caritas naar het platteland om daar andere lessen te geven. We gaan voor Caritas voornamelijk lessen geven aan de moeders en kinderen die daar wonen. Waarschijnlijk gaan we dan lessen geven over de veelvoorkomende ziektes. Dit keer blijven we als het goed is wel 2 dagen.
10 November vertrekken we naar ons volgende ziekenhuis, Kanyanga. Ook hier verblijven we 1 week. We gaan de ziekenhuizen beoordelen op allerlei punten om te kijken of de volgende groep studenten wat kan betekenen voor één van de ziekenhuizen. 17 November gaan we dan door naar het Lumezi ziekenhuis, hier blijven we 2 weken dus daar kunnen we meer doen. Op 1 December vertrekken we dan naar ons laatste ziekenhuis, Minga. Dit ligt vlakbij Lusaka dus is wel heel ver weg. Ook hier blijven we weer 1 week.
Hierna hebben we nog 2 weken voordat mijn ouders eindelijk komen! In die 2 weken gaan we met Caritas een aantal dagen weg (dit keer waarschijnlijk langer dan 2 dagen) om ook weer lessen te geven. Ook gaan we in deze 2 weken kijken wat we nog kunnen doen voor Home Based Care. Maar dat moeten we allemaal nog even bekijken en bespreken..
20 December komen mijn ouders langs! Daar heb ik echt onwijs veel zin in. Ik hoop dat we dan al zo goed als klaar zijn met onze projecten zodat ik alle tijd heb om ze alles te laten zien. Het is ons plan om rond 2e kerstdag met de groep en mijn ouders naar the Victoria Falls te gaan om vakantie te houden. Mijn ouders vliegen 3 Januari terug, ik denk dat wij dan nog een paar dagen blijven bij de Victoria Falls omdat we daar wel alles gedaan en gezien willen hebben. Als we dan terug gaan naar huis gaan wij de laatste dingen voor onze projecten doen, presentaties geven en alles hier goed afsluiten. 21 Januari vliegen we weer terug naar huis, maar we willen onze 4 maanden goed afsluiten met de groep dus gaan al eerder naar Malawi (vanwaar we terugvliegen), om daar eerst nog een paar dagen luxe in een hotel te overnachten bij Lake Malawi. Een heerlijk vooruitzicht dus! Even van primitief naar luxe!
Ondanks dat ik weinig boeiends te vertellen had, heb ik toch een aardig lange blog geschreven…
Ik probeer er snel ook weer wat foto’s op te zetten, maar gezien het trage internet moet ik daar echt even de tijd voor nemen…
Tapita! (doei)
Liefs, Zulu

  • 09 Oktober 2013 - 12:44

    Manon:

    Hey mop, als ik die verhalen over al dat ongedierte hoor zou ik er al klaar mee zijn ieuwww. Fijn dat het allemaal goed met je gaat en het is misschien wel eens goed om niet altijd te hoeven haasten!

    Geniet van alle indrukken en heel veel succes met al je kleine huisgenootjes......

    xxx

  • 09 Oktober 2013 - 13:21

    Jan :

    lieve Lourien,

    Blijft erg leuk om alles te lezen! Denken veel aan je. En geniet ervan!!
    groeten van hier, Jan en Dilly

  • 09 Oktober 2013 - 13:44

    Jessie:

    Oooooh Lou ik word al helemaal gek als ik die verhalen lees over die beesten. Wat een kanjer ben je! Ik heb nog geprobeerd je te smsen, geen idee of dat gelukt is.
    Xxxx i miss you and love you. wat is dat in het Zambique?

  • 09 Oktober 2013 - 15:12

    Dilly:

    Lieve Lourien.
    Mijn complimenten voor je prachtige verhalen. Het is bijzonder boeiend geschreven. In gedachten zie ik voor me hoe je daar leeft met al je huisdieren en je slippers. Fijn dat het goed met jullie gaat. Bij ons gaat het ook goed. Zojuist is Romy nog even langs geweest met kleine Kian. Vanmorgen ben ik even op bezoek geweest op school. Dat was erg leuk en relaxed: je kan gewoon gaan wanneer je dat wilt!
    Lieve Lou, tot schrijfs.

  • 09 Oktober 2013 - 15:35

    Inge En Erik:

    Lieve Lourien, je bent een kanjer. Dat je zo rustig blijft met al die beesten, bah!!! Verder veel succes met al je werk daar en ik wens je veel geduld, dat heb je daar wel nodig.Dat zal me wat worden voor je vader en moeder, haha. Liefs, Inge en Erik

  • 09 Oktober 2013 - 19:39

    Pa:

    Hallo schat,
    hoe meer we lezen, hoe enthousiaster we worden.
    Ratten muizen,spinnen,,kakkerlakken gevuld met eitjes lijkt ons helemaal geweldig.
    En wat vallen wij in de prijzen!!! Met de regentijd komen ook de slangen gezellig naar binnen.
    Ik hoop toch niet dat ze in mijn trompetteke bijten.Ik denk niet dat je moeder dat uit gaat zuigen.
    Alleen bij het idee al doet men hele zaakje pijn.
    Jori zal wel zeggen; heeft die ouwe er toch nog gevoel in, maar ik ben hem voor.
    Heb je meestal geen stroom,moet je om 18.00 uur naar bed, natuurlijk ook geen koud biertje,mag
    je nergens roken, dat wordt echt mijn vakantie!!Ik zei toch dat je beter naar Antwerpen had kunnen gaan!
    Vind ik ook al ver zat.
    Ik neem maar een heleboel slaappillen mee, waar ik 20 december mee begin, dan maak je me 2e Kerstdag
    maar wakker,wanneer we naar de Victoria Falls vertrekken.
    We zien er naar uit om jou 20 december weer te zien, want we missen je behoorlijk.
    Ik ga nu trainen om de Afrikaanse gebruiken onder de knie te krijgen, dus gaat Father Carel op de
    bank liggen.
    Veel liefs. Hou van je !!!!!!!!!!
    xxx Pa

  • 09 Oktober 2013 - 20:34

    Maaike Raoul En Fenna:

    Hee zussie!
    Fijn, zo'n beestenboel in huis:( ik ben idd benieuwd wat pa en rits ervan zullen vinden! Die zijn vast niet zo stoer als jij bent hihi:) ik ben benieuwd hoe je alle projecten gaat ervaren! Echt leuk om steeds je verhaal te kunnen lezen! Fenna zit druk naar mijn telefoon te kijken, nu ik dit typ, je krijgt vast een dikke knuffel van haar!!! En natuurlijk ook 1 van Raoul en mij! Zet um op daar!!!!!
    Kusssssss

  • 10 Oktober 2013 - 00:00

    Melanie:

    Super leuke verhalen. Dit is ervaring voor je leven!!!

  • 10 Oktober 2013 - 00:00

    Melanie:

    Super leuke verhalen. Dit is ervaring voor je leven!!!

  • 10 Oktober 2013 - 19:15

    Lisanne M:

    Bolle!

    Wat een super leuke verhalen! Heerlijk al die beesten in je huis, is echt genieten natuurlijk!

    Verder mis ik m'n sportmattie echt al hoor! Ben nog geen 1x wezen powermove... Haha zonder dolle had m'n enkelbanden verrekt! Hèhè.. Maaruh ga jij maar heel hard genieten en misschien kun je wat van hun werktempo mee naar Nederland nemen, zou ik helemaal niet erg vinden!

    Dikke knuffel Lisanne

  • 11 Oktober 2013 - 09:42

    Daphne:

    Hi Stoertje!! Thx voor je lieve kaartje! Echt heel leuk.
    Maar wat een verhaal weer zeg! Haha en dan al beesten, wij vinden het knap van je!
    Geniet ervan :) en heel veel succes ook met alles wat jullie gaan doen!

    Dikke knuffel! xxx Jori en Daphne

  • 11 Oktober 2013 - 20:27

    Willy:

    Ha Lourien! Wat een verhalen zeg! Die beesten, gedver, daar zou ik wel aan moeten wennen hoor , ratten die uit je fornuis kruipen! Maar dat relaxte spreekt me wel erg aan! (wel balen dat jullie dan weer zo lang moeten wachten, maar ook dat zal wel wennen denk ik!) hier is het alleen maar druk druk en rennen van hier naar daar! Ik ben benieuwd hoe je eerste ziekenhuiservaring is! Zal ook wel heel anders zijn dan hier, echt leuk dus om mee te maken! Je boft. leuke safari's! Geniet er van hoor! Groetjes van allemaal hier hoor!!!!! Willy

  • 12 Oktober 2013 - 16:56

    Inge:

    Heee schattie :D

    wat een leuke plannen allemaal :D
    en leuk verhaal!! haha alles om te lezen van jou is leuk!
    en gedver al die beesten ieehl. :o!!
    vind toch knap dat je er zo rustig onder blijft want ik weet hoe jij reageert op insecten haha
    nog niet geprikt door een daaazzz? of hebben ze die niet daar haha
    succes en ben trots op je!

    Mis je!
    kus loveyou!!

  • 12 Oktober 2013 - 21:42

    Mariska:

    Lieve Lourien,

    Wat een "geweldig" verhaal weer!! Bizar hoor al die vieze beesten.
    Jammer dat jullie nog niet echt aan de slag kunnen, maar hopelijk vanaf maandag op volle kracht ;-)
    Wij missen je!! Succes volgende week!

    Dikke knuffel van ons en honderd!! Kusjes van Stelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Harderwijk

Zambia

Projecten doen in Chipata, Zambia

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2014

Old madala en Big Mama gaan naar Zambia

17 December 2013

Het einde is in zicht!!

29 November 2013

Over de helft!

15 November 2013

Caritas en Lumezi

31 Oktober 2013

Op safari @ South Luangwa
lourien

Actief sinds 05 Sept. 2013
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 10315

Voorgaande reizen:

23 September 2013 - 22 Januari 2014

Zambia

Landen bezocht: