Op safari @ South Luangwa - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van lourien meulenbeld - WaarBenJij.nu Op safari @ South Luangwa - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van lourien meulenbeld - WaarBenJij.nu

Op safari @ South Luangwa

Door: Lourien

Blijf op de hoogte en volg lourien

31 Oktober 2013 | Nederland, Harderwijk

Hallo lieve mensen! Hier mijn blog over het avontuur ‘South Luangwa’ (Safari).
Vrijdag 25 Oktober kwamen we rond 20.30 uur aan bij het safaripark. We werden hier opgehaald door een Zuid-Afrikaan die bij de lodge ‘Croc Valley Camp’ werkte, waar wij onze slaapplek hadden geregeld. We hadden hier een chalet gehuurd voor 8 personen (de hele groep), hier bleek echter dat er een overboeking had plaatsgevonden waardoor we niet meer in de chalet terecht konden. Omdat het hun fout was, moesten zij voor ons iets regelen wat nog vrij was. Het enige wat nog vrij was waren luxe tenten, die voornamelijk gebruikt werden voor huwelijksreizen. De tenten waren voor 2 personen bedoelt, dus ik mocht deze romantische tent delen met Sproeloe. De tent kostte in principe 180 euro per nacht per persoon, maar omdat het hun fout was geweest betaalden wij dus het bedrag dat we voor de chalet zouden betalen. Super relaxt dus! We hadden nu een heerlijk en groot bed, een onwijs mooie badkamer, een terras met barbecue, klein keukentje, airconditioning (wat echt niet weg is met een temp. Dik boven de 40 graden) en een prachtig uitzicht over de Crocodile river!!! Mooier konden we het niet krijgen.. Toen we onze spullen in de tent hadden gezet zijn we naar de bar gegaan. Ik was zoooo blij toen ik die bar zag. Ze hadden echt ALLE soorten drank! Heerlijk. We bestelden eten en kregen de regels van het Camp te horen. Ze vertelden bijvoorbeeld dat er vaak olifanten rondlopen op het kamp en dat er ook al een aantal mensen zijn aangevallen door een olifant (en het dus niet overleefd heeft). M’n hart ging toen al als een gek tekeer! Olifanten zijn mijn lievelingsbeesten en het was echt mijn droom er één in het wild te mogen zien, laat staan dat ze gewoon langs je tent zouden lopen!! Het kamp had ook een zwembad. Ze zeiden dat als we wilden zwemmen, we eerst moesten controleren of er geen nijlpaarden of krokodillen in zaten omdat die ook gewoon over het kamp kunnen lopen en het wel eens was voorgekomen dat er zo’n beest in het zwembad zat. O my god… Ik was erg moe van de reis, maar nu was ik weer helemaal wakker… Ook mochten we absoluut geen eten en drinken in de tent bewaren, omdat de beesten dat gelijk ruiken en proberen je tent in te komen. Alles wat we bij ons hadden qua eten, hebben we achter slot en grendel gelegd achter de bar. Alles daar zat achter slot en grendel, omdat de apen heel brutaal zijn en gewoon alles wegpakken. Ineens werden we geroepen door een bewaker. Hij zei dat er olifanten op het kamp liepen. Wij renden natuurlijk gelijk achter die kerel aan! Er stonden 2 grote en 1 kleine olifant tussen de tenten. De grootste olifant (het mannetje) gooide stoelen omver, molde een tent, ging met zijn volle gewicht op een koelbox staan en was overal aan het zoeken naar eten! Ik keek echt mijn ogen uit… De bewakers probeerden hem weg te jagen door met een katapult stenen tegen hem aan te gooien. Op een gegeven moment werd de olifant agressief en rende op ons af. Iedereen moest maken dat hij weg kwam omdat de olifant echt heel boos was. De bewakers deden er alles aan om de beesten weg te krijgen, en dat lukte ze uit eindelijk. Ik had echt een adrenalinekick van hier tot Tokio!! De meeste mensen waren bang, maar ik was alleen maar super gelukkig en vond het echt ontzettend gaaf! Toen we op een gegeven moment ons eten op hadden en een borrel hadden gedronken, gingen we naar onze tent toe. Toen sproeloe en ik in bed lagen, hoorden we allemaal geluiden. Ik was klaarwakker dus kon echt niet slapen! Op een gegeven moment hoorde ik geritsel aan bomen achter onze tent, dus ik sprong mijn bed uit en liep naar buiten om te kijken. De olifanten stonden gewoon NAAST onze tent!! Ik vond het zo ontzettend gaaf om te zien dus ik heb daar een tijdje staan kijken. Op een gegeven moment ben ik toch maar weer naar bed gegaan, omdat de wekker al om half 5 stond (voor onze eerste safari). Toen de wekker ging zei ik ‘Ik blijf nog even liggen hoor’, totdat Karlijn zei ‘Lou, hoor jij dat geluid ook? Volgens mij zitten er weer olifanten om onze tent’. Ik was dus gelijk weer klaar wakker en wist niet hoe snel ik de tent uit moest komen! Karlijn schreeuwde nog ‘Ben je gek geworden!? Je moet echt de tent niet uit als er beesten om onze tent lopen! Dat hebben ze ons nog verteld!’ Het boeide me echter geen reet, want ik MOEST die beesten weer zien!
Buiten was het nog steeds donker en een bewaker zag dat ik de tent uit kwam. Ik wist dat je de tent niet uit mocht als er wilde beesten rond je tent liepen. Dus pakte ik snel mijn sigaretten en deed net alsof ik gewoon een sigaretje ging roken en niks gehoord had. De olifanten liepen inderdaad weer om onze tent heen. Ik zou hier wel dagen lang naar kunnen kijken… Na een tijdje voor de tent te hebben gezeten, ben ik gaan douchen. Het was een heerlijke warme douche! Die had ik al weer een tijd moeten missen. Ik genoot er dus extra van. In de badkamer zaten heel veel ramen. Terwijl ik aan het douchen was, kon ik dus nog steeds de olifanten bewonderen. Ze stonden zo’n 2 meter van me vandaan (met een raam ertussen natuurlijk). Ik heb nog nooit zo’n leuke en lekkere douche gehad als deze.. Gewoon je haar wassen terwijl je naar olifanten aan het kijken bent. Echt gaaf!!
Na het ontbijt stapte we in onze ‘safaricar’. Dit was een open auto met bankjes erop. We waren helemaal klaar voor onze eerste safari! En wat was het gaaf… Ik kan eigenlijk niet verwoorden hoe mooi en bijzonder het was om te zien. We hebben echt heel veel beesten gezien en veel beesten maar van zo’n 3 tot 5 meter afstand! Welke dieren we allemaal gezien hebben, weet ik niet meer precies. In ieder geval; Giraffen, olifanten, leeuwen, luipaarden, zebra’s, nijlpaarden, buffels, apen, krokodillen en noem maar op!! Ik had nog nooit zoiets moois gezien… Ik had gewoon het gevoel dat ik aan het dromen was. Op een gegeven moment reden we langs een plek waar het echt ONTZETTEND stonk! Lag er een dood nijlpaard… Ik vind de lijkenlucht van mensen al niet prettig om te ruiken, maar dit was echt 10x zo erg… De man achter het stuur vertelde dat deze ’s nachts was vermoord door een leeuw. Hij zei dat de leeuw dan ook in de buurt moest zijn. En dat klopte. De leeuw lag ongeveer 5 meter van het nijlpaard vandaan, lekker te chillen. Waarschijnlijk met een volle maag. Echt apart dat ik dit nu gewoon allemaal gezien heb, terwijl ik dit soort dingen normaal alleen op ‘animal planet’ oid zie. Om een uur of 10 gingen we weer terug naar ons kamp. Ik pakte daar wat brood omdat ik trek had. Komt er zo’n snotaap aan en die grist ineens dat brood voor m’n neus weg! Ik werd boos op dat beest dus stormde erop af en schreeuwde tegen hem. Dit had ik beter niet kunnen doen, want die aap liet z’n tanden zien, begon tegen me te schreeuwen en probeerde me te slaan! Wat een rotbeesten zeg. Ze zijn echt ontzettend brutaal. Soms pakken ze gewoon het eten uit je handen! Dus we moesten elke keer goed opletten. Ik moest er wel steeds om lachen, maar als ik gebeten zou worden door zo’n beest, heb ik een grote kans op rabiës. En daar heb ik niet zo’n zin in… Dus dan moet ik maar wat voorzichtiger doen!
’s Middags namen we even een lekkere verfrissende duik het zwembad. Dat was echt even genieten! ,Het is hier dik boven de 40 graden, dus een duik is dan zeker niet mis! Om 4 uur begon onze ‘avondsafari’, tot 8 uur. Ook nu hebben we weer veel dieren gezien. Rond 6 uur was het pikdonker. Ik zat helemaal aan de zijkant van ons bankje, dus als er beesten bij de auto komen dan zie ik ze niet en konden ze me zo pakken als ze dat zouden willen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook echt wel wat angstpuffertjes gelaten heb tijdens deze donkere rit. Maarja, we zaten in de open lucht dus niemand had er last van, ha ha. Op een gegeven moment zagen we een luipaard zitten. Hij was echt zó waanzinnig mooi en groot! We reden achter hem aan, dus hij rende weg. De chauffeur bleef hem gewoon volgen en op een gegeven moment sprong dat beest de boom in. Hij ging op een tak liggen en wij gingen met de auto onder de boom staan. Hij keek ons echt zo aan van ‘I’m the king en jullie zijn gewoon een stelletje bange azungus’. Het was echt een heel mooi gezicht.
Terug op het kamp raakte ik aan de praat met een Zuid-Afrikaans meisje. Ik heb heel gezellig met haar gepraat en ook zij was helemaal gek van de olifanten. Een bewaker vertelde ons dat er weer olifanten op het kamp waren. Dus liepen we er samen naartoe. Toen we naar de beesten stonden te kijken, ging ineens de stroom uit! We stonden in het pikkedonker en de bewakers met zaklampen waren ineens nergens meer te vinden! Bleek ook nog eens dat we allebei geen ligt hadden… We scheten dus in onze broek omdat we ook niet konden zien waar de olifanten liepen. We probeerden dus in het donker terug te lopen naar de bar. Dit ging niet helemaal goed, want we vielen elke keer over struiken heen of liepen tegen een tent aan. We hebben erg moeten lachen! Toen we weer heelhuids bij de bar aankwamen, stond ons eten al klaar. Na het eten was ik ook ontzettend moe omdat ik die nacht geen oog had dichtgedaan en we 8 uur lang op safari waren geweest. Ik wilde dus naar de tent, dus vroeg of iemand mee ging. Niemand wilde echter al naar de tent, dus ben ik in m’n eentje (dit keer wel met verlichting) in het donker naar de tent gelopen. Ik liep ongeveer in het midden van het kamp (zo’n 200 meter verwijderd van mijn tent) toen ik ineens een bewaker hoorde schreeuwen ‘WATCH OUT, ELEPHANT!!!!!!’ Ik wist niet tegen wie hij het zei, dus ik keek om me heen. Sta ik ineens oog in oog met een bizar grote olifant!! Hij stond misschien maar 2 meter van me vandaan, hij kon me zo met z’n slurf aanraken. Ik schrok me natuurlijk helemaal kapot, maar vond het echt super cool! Het beest was heel rustig dus ik verwachte niet dat hij me wilde gaan aanvallen. Ik zorgde gewoon dat ik mijn licht niet op hem scheen en ik liep rustig door. De bewaker was weer stenen op hem aan het schieten, ik werd hier eerlijk gezegd alleen maar banger van omdat hij er juist agressief van zou kunnen worden. Maar gelukkig werd hij alleen maar bang en rende weg. Pfieeehw. 1 ding weet ik zeker, ik heb in 1 week nog nooit zoveel adrenalinekicks gehad…
Toen ik bij de tent kwam, ging ik nog even een kopje thee drinken voor de tent. Op een gegeven moment kwam Alien ook naar de tent en die kwam nog even gezellig bij me zitten. Na een tijdje ging Alien naar haar eigen tent en ging ik naar bed. Toen ik in bed lag, zag ik ineens een FUCKING grote spin IN mijn klamboe zitten!!! Ik schreeuwde naar Alien dat ze terug moest komen. Toen ze mijn tent binnen kwam en de spin zat, vloog ze gelijk de tent weer uit van schrik en kwam terug met een bewaker. Nou, die man was echt mijn redder in nood dit weekend… Hij vermoorde het beest en liet hem nog even aan ons zien. Dat beest had gewoon tanden, hij vertelde dat hij daarmee gif in je lichaam spuit. Ben ik even blij dat ik die spin op tijd zag… Maarja, ik kon ook echt niet om dat beest heen.
Na ongeveer een kwartiertje kwam ook Sproeloe weer de tent in. We hebben weer de hele nacht wakker gelegen. We hoorden nu echt hele bizarre geluiden. Een enorm gebrul en gekrijs en gejank van beesten! Het bleek dat er een luipaard vermoord werd door een groep hyena’s en een nijlpaard werd gedood door een leeuw. Het klonk echt alsof het naast onze tent gebeurde, terwijl het wel misschien wel 10 km verderop kon zijn. Maar we wisten ook zeker dat er echt iets om onze tent heen liep. Dit keer was het alleen geen olifant, dus ik durfde de tent niet uit. Dat was achteraf maar goed ook, want ’s morgens vertelde de bewaker dat er een luipaard de hele nacht voor de tent van Sproeloe en mij had gezeten! Bizar…
De volgende ochtend stonden we weer om kwart voor 5 naast ons bed, omdat we om 6 uur op wandelsafari zouden gaan. We werden in 2 groepen gesplitst, dus ik ging met Karlijn, Anniek en Alien op wandelsafari. Het was een ontzettend warme dag, dus we hadden genoeg drinken ingepakt. We kregen een gids en een ‘Gun man’ mee. Eerst zagen we al een groep giraffen (2 vrouwtjes met 2 kindjes). We probeerden zo dichtbij mogelijk te komen (dat was echt heel gaaf), tot ze wegrenden. Later zagen we een hele grote kudde olifanten. Er zat zelfs een baby olifantje bij! De gids zei dat die misschien 1 maand oud zou zijn. Echt heel schattig. Ik vertelde de gids dat ik ook graag een slang zou willen zien, hij wist een plek waar vaak een slang zat dus daar liepen we heen. Het was een grote boom waar een python van 4 meter in zou moeten zitten. Helaas zat hij er nu niet in, dus daar baalden we wel van. Onder de boom lag wel zijn vel, die hij waarschijnlijk pas was verloren. Dat vond ik al cool om te zien en te voelen! Op een gegeven moment pakte de gids een harde bal van de grond en legde hem in mijn hand. Ik vroeg wat het was. ‘Elephant poehpoeh’. ‘GADVERDAMME’ schreeuwde ik en die kerel kwam niet meer bij van het lachen! Wat een flapdrol… Hij liet ons tijdens de wandeling ook allemaal kleine insecten zien en vertelde daar verhalen over en hij vertelde verhalen over de bomen etc. Ik hou daar helemaal niet zo van, maar hij vertelde wel heel leuk waardoor ik het wel leuk vond om ernaar te luisteren. Rond 8 uur was het echt al snoeiheet, dus we waren al helemaal moe van het wandelen. De gids zei dat we naar het water liepen, om daar even lekker te zitten. Dit was echt heel gaaf, want er zaten tientallen nijlpaarden in het water! We zochten een plekje in de schaduw op en gingen gewoon even lekker naar de beesten kijken. Het was echt een waanzinnig gezicht. En die beesten maken me toch een geluid! Het klinkt een beetje als het gesnurk van mijn vader dus ik werd weer even aan thuis herinnerd… Op een gegeven moment klapte onze gids in zijn handen. De nijlpaarden wisten niet hoe snel ze weg moesten komen! Ik vind die beesten altijd heel traag en lui, maar ze kunnen gewoon echt super hard zwemmen! En dan te bedenken dat ze gemiddeld 6.000 kilo mee moeten zeulen… Ja, die beesten doen mij echt aan m’n vader denken.
Toen we om een uur of 10 weer terug waren op ons kamp, hebben we eigenlijk de hele middag alleen nog maar aan het zwembad gelegen. We waren namelijk oververhit door de wandelsafari en een middagje relaxen kon absoluut geen kwaad.
Na een tijdje wilde ik gaan douchen dus liep ik weer naar de tent. Je moet op een gegeven moment door een smal paadje. Stond er een ontzettend grote baviaan midden in het pad. Ik durfde er in de eerste instantie niet langs, dus wilde teruglopen. Ja hoor, zat daar ineens ook een baviaan midden in het pad. Dan toch maar langs de baviaan richting mijn tent. Ik scheet wel weer even peuken, maar probeerde gewoon rustig langs hem heen te lopen. Volgens mij had ik dit weekend een engeltje op mijn rug, want ook hij deed weer niks terwijl ik nog geen halve meter van hem verwijderd was!
De laatste avond heb ik nog een paar potjes gepouled en zijn we naar bed gegaan. De volgende ochtend heb ik geslapen tot half 10 en werden we rond 1 uur opgehaald om weer naar huis te gaan! Het was dus echt een heel vet en bijzonder weekend. Ik had er altijd al van gedroomd om dit mee te mogen maken en te zien, en ik ben er heel erg blij mee dat deze droom is uitgekomen. En dat nog wel op 21 jarige leeftijd! Echt ongelofelijk.
Deze week zijn we verder niet heel druk. Gister hebben we testen afgenomen bij Home Based Care en hebben we kennis gemaakt met een andere home based care, daar gaan we vrijdag de test bij afnemen. Vandaag zijn we naar de downshops geweest op mooie nieuwe chitenges te kopen en zijn we nog naar de andere markt geweest om broeken te laten maken. Daarna zijn we met de fietstaxi teruggegaan naar huis. Ik vond het echt zielig voor mijn chauffeur, want het was een heel ielig jongetje en hij moest een heel stuk omhoog fietsen met mij achterop! Maar hij was de snelste van die van ons allemaal, dus dat was wel lachen. Volgende week gaan we 2 dagen weg met Caritas, en als het goed is zitten we die week erna alweer in het volgende ziekenhuis!
Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden om te lezen en dat ik jullie niet te jaloers heb gemaakt! ;-)
Dikke kus! xxx Zulu

  • 31 Oktober 2013 - 16:29

    Jimmy-Lois De Bruijn:

    Wow Lourien, wat super vet! Lekker kort maar krachtig stukje ook weer! ;) Geniet ervan!!

  • 31 Oktober 2013 - 17:24

    Inge En Erik:

    Lieve lourien, wat geweldig!! Alleen als ik dit lees hoef ik niet op safari.ik ben een echte scheitlaars. Erik moet echt zijn best doen om me mee te krijgen. Fijn dat jij er zo van genoten hebt. Veel liefs, xx Inge en Erik

  • 31 Oktober 2013 - 18:56

    Jessie:

    Jezus Lou wat een verhaal. Had echt een regenboog in mijn broekje gekakt als ik daar was. Stoere chick!!! x

  • 01 November 2013 - 17:46

    Maaike Raoul En Fenna :

    Lieve zus! Wat een mooi verhaal en prachtige fotoos! Ik vond het ook super leuk om je op Skype te zien! Bijzonder hoor! Veel succes weer met je project en hoop je snel weer op Skype te zien! Hele dikke knuffel van je zus

  • 02 November 2013 - 19:04

    Jori Meulenbeld:

    Hi lieve sis:)
    volgende x je stukjes iets korter graag, je weet dat ik niet van lezen houd en alleen plaatjes bekijk?:P
    Wat een tof avontuur zeg, mooie foto's heb je erop gezet. Het enige wild wat ik heb gezien is de forehand van Lisanne Muuse:) Hier gaat ook alles goed, de groep waarin je traint is flink uitgebreid en er word hard gewerkt. Ik kijk er weer naar uit om samen met je op de baan te staan. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Harderwijk

Zambia

Projecten doen in Chipata, Zambia

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2014

Old madala en Big Mama gaan naar Zambia

17 December 2013

Het einde is in zicht!!

29 November 2013

Over de helft!

15 November 2013

Caritas en Lumezi

31 Oktober 2013

Op safari @ South Luangwa
lourien

Actief sinds 05 Sept. 2013
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 10289

Voorgaande reizen:

23 September 2013 - 22 Januari 2014

Zambia

Landen bezocht: