Eerste dagen - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van lourien meulenbeld - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Harderwijk, Nederland van lourien meulenbeld - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Door: Lourien

Blijf op de hoogte en volg lourien

27 September 2013 | Nederland, Harderwijk

Lieve familie en vrienden,
Het duurde even voordat ik iets op mijn blog kon plaatsen, omdat we de afgelopen dagen heel druk zijn geweest, en nog geen sleutel hadden om ’s avonds naar de diocese office te gaan voor het internet. Ik ben hier nu 4 dagen en heb al ontzettend veel indrukken opgedaan! De reis is allemaal voorspoedig gelopen, en we waren dinsdag rond half 6 op onze verblijfsplaats. Het was toen al donker dus we konden de omgeving van onze verblijfsplaats nog niet goed zien. We hebben de spullen in onze kamers gelegd en zijn naar het huis van de bisschop gegaan om ons daar voor te stellen en om daar onze eerste Afrikaanse maaltijd te krijgen. De mensen hier eten allemaal shima. Dat is gemalen mais gemengd met water. Het smaakt eigenlijk helemaal nergens naar, maar het wordt gegeten met groente en vlees. De mensen eten hier met hun handen, ze pakken dan een stuk Shima, maken er met hun handen een bolletje van en dopen het dan in de saus. Als je het vlees goed kruid is het prima te eten! Ze eten het hier ’s middags en ’s avonds en ook ’s morgens eten ze hier warm. Ik zou er niet aan moeten denken, want ze staan al rond 5/6 uur op en eten dan dus al warm. Ik zal jullie even in het kort (proberen) vertellen wat we tot nu toe gedaan/gezien hebben.
Woensdag zijn we het dorp in gegaan om geld te pinnen, boodschappen te doen en een Zambiaanse simkaart te kopen. Ook zijn we de markt opgegaan om een chitenge te kopen (traditie dat alle vrouwen hier dragen, een soort omslagdoek). Donderdag hebben we van Father Simon een hele rondleiding gehad over het bisdom. Hij heeft ons voorgesteld aan alle medewerkers en heeft ons verteld bij wie we voor welke vragen we moeten zijn. Ook zijn we naar Cheshire Home geweest. Dit vond ik echt heel bijzonder. Hier leven kindjes met lichamelijke (soms ook geestelijke) beperkingen. De meeste kindjes hier hebben klompvoetjes of missen benen. De kinderen kwamen gelijk naar ons toe ‘gerend’ en wilde met ons spelen. Er was een jongetje met maar 1 been (de liep met krukken), die was gewoon sneller dan alle andere kinderen. Heel bizar om te zien hoe ze zich aanpassen aan hun beperkingen. Ook zijn we langs geweest bijeen organisatie die straatjongeren proberen van de straat te houden. Je hebt hier heel veel straatjongeren, omdat veel mensen geen school kunnen betalen voor hun kinderen. De straatjongeren willen toch geld verdienen om eten te kunnen krijgen, dus de meisjes gaan bijvoorbeeld in de prostitutie. Onze buurtkindjes kunnen ook niet naar school omdat hun ouders het niet kunnen betalen. Zij hangen de hele dag rond bij huis, dus wij gaan met ze voetballen als we tijd hebben. De kinderen hier zijn allemaal echt super schattig. Ze willen allemaal aan je zitten om te kijken of onze huid anders voelt en ze komen ons allemaal een handje geven. De meisjes buigen vaak voor ons. Soms krijg je het idee dat je echt heel speciaal bent ofzo, omdat iedereen naar je zwaait en met je wil praten. Iedereen roept ook ‘Mazungu!’ naar ons, dat betekend ‘blanke’. Ze vinden het ook heel leuk als je in het Chewa (de dorpstaal) tegen hun praten, dus we zijn al goed aan het oefenen. ‘Muli Bwanji’ betekend bijvoorbeeld ‘Hoe gaat het?’ en zo zijn we nog veel meer aan het oefenen! Het is een leuke maar wel moeilijke taal, vooral als ze erop antwoorden haha.
Vandaag hebben we ook een bijzondere dag gehad. We zijn naar de doven en blindenschool geweest. Dit ligt heel ver in de bush bush, omdat deze mensen volgens de bevolking ‘behekst’ zijn. Mensen die namelijk niet gezond zijn, zijn behekst volgens de bevolking. De kinderen wonen hier dus ook echt en krijgen hier ook lessen. Eerst gingen we naar de dovenschool, we hebben wat gebarentaal geleerd en hebben alle kinderen daar leren kennen. Hierna zijn we naar de blindenschool gegaan. Hier zitten heel veel albino’s op school. Het is echt heel zielig om albino’s in Afrika te zien. Deze kinderen kunnen namelijk helemaal niet tegen de zon dus hebben allemaal vlekken op hun lichaam (een soort brandvlekken). Ook moeten ze daar leven met heel weinig water terwijl het elke dag zeker zo’n 36 graden is. We hebben hier petjes gegeven voor de albino kindjes zodat ze iets beschermd worden door de zon.
Ik vind het heel moeilijk om een stukje te schrijven over wat ik allemaal heb meegemaakt, omdat het ZO veel is. Ik zou nu al wel 10 A4’tjes vol kunnen typen met dingen die we gezien/meegemaakt hebben. Alleen nog even over ons verblijf: Er zitten HELE grote spinnen en kakkerlakken, ik slaap slecht omdat ik op een dun matrasje lig en het super warm is, de douches zijn koud en soms hebben we geen water of stroom. Haha. Verder is het goed te doen!
Voor nu laat ik het hier even bij. Een dikke kus en ik mis jullie!! Xxx

  • 27 September 2013 - 16:35

    Lisanne:

    Prachtig verhaal lou!
    Ik hoop dat ik je binnenkort kan zien en spreken op skype!
    En. .succes met de spinnen in huis! (L)

  • 27 September 2013 - 16:51

    Manon:

    wou lou mooi om te lezen!!
    ben alweer benieuwd na je nieuwe verhaal! sterkte met alle enge beesten haha!!

    dike kus xxxx

  • 27 September 2013 - 16:53

    Inge:

    wauw! wat heb je in 4 dagen al veel meegemaakt!
    leuk om iets van je te lezen :D :D
    ben benieuwd naar foto's en je volgende verhalen!
    (p.s. ik heb je eindelijk op skype :D)

    loveyou!xxxxx

  • 27 September 2013 - 17:09

    Inge En Erik:

    Lieve lourien, wat een cultuurshock!! Mooi om te lezen, succes en we verheugen ons op je volgende avonturen. xxx

  • 27 September 2013 - 17:26

    Manon:

    Hey mop, wat bijzonder en wat een indrukken al die eerste paar dagen!!! Fijn om wat van je te "horen". Succes met de enge beesten, het eten en alles wat je nog mee gaat maken! Liefs van de Bohmertjes!! xx

  • 27 September 2013 - 18:15

    Daphne:

    Lieve Sissie! Wat een belevenissen en indrukken zeg! Schrijf zoveel mogelijk op want anders onthoud je het echt niet. Veel succes en plezier daar!! Dikke knuffel! xx Sis!

  • 27 September 2013 - 18:22

    Inge Herbrink:

    Wat een indrukken al... En dat in slechts vier dagen! Geniet van alle momenten, want de tijd vliegt! En schrijf ze vooral op! Het is namelijk erg leuk om te lezen! Succes met de beestjes! Hou ze vooral daar! :-) Dag Dag! X inge

  • 27 September 2013 - 21:50

    Dicky:

    tjonge, tjonge, wat een verhaal al na 4 dagen. Goed te horen dat je het leuk hebt, die gemalen mais lijkt me niks. Heel veel plezier daar en een dikke kus. Groeten van Fred.

  • 27 September 2013 - 23:11

    Richard:

    Gaaf zeg, wat een verhalen al en wat een indrukken. En dat al in 4 dagen. Er staat je nog veel te wachten dus. Echt goed bezig daar hoor. Ga er vooral mee door!!

  • 27 September 2013 - 23:24

    Maaike Raoul En Fenna:

    heee zussie! Wat een mooi verhaal zeg! Indrukwekkend hoe ze daar leven! En super dat je al deze ervaringen mee mag maken! Je bent een topper en ik hoop je snel weer te spreken:) Knuffel van je zus en natuurlijk ook van Raoul en je kleine nichtje!

  • 28 September 2013 - 00:07

    Jori:

    Je bent een stoertje! Ik heb alle vertrouwen in je, haal iedere dag het uiterste uit jezelf.

    Fijn om je weer ff gezien te hebben via skype:)
    Xxx je trotse broer

  • 28 September 2013 - 00:29

    Pa:

    Hallo schat,

    Als ik dat allemaal zo lees, dan is het thuis maar een dooie boel.
    Ik vind het knap dat je het allemaal nog leuk vindt.
    Wanneer wij met kerst komen om die twee weken te overleven, neem ik denk ik
    een koffer met aardappelen, en ingeblikt vlees met een lekkere jus mee.
    Ik moet er toch helemaal niet aan denken om een bal mais te kneden en met
    mijn handen door een bak prut te gaan.Gadver de gadver.
    Ik zal ook wat messen,vorken en lepels meenemen.Hebben ze er wel borden?
    Ma en ik zouden deze week starten met lijnen.Ik denk dat we dat beter tijdens
    het kerstdiner kunnen doen. dan krijgen jullie vast een extra balletje. Bhhhhh !
    En dan s`morgens ook nog een koude douche. Brrrrr dat is genieten.Wat zal ik
    3 januari vies terugkomen.
    We zijn nu je thuiskomst al weer aan het voorbereiden.
    Om je weer goed te laten acclimatiseren hebben we al zo`n muskietennet boven je
    bed gehangen en zijn we kakkerlakken en onwijs grote spinnen in jouw slaapkamer
    aan het kweken.Tja, je moet wat over hebben voor je kinderen !!!!!
    Ik vind je hartstikke stoer en kijk al helemaal uit naar het all inclusief Chipata resort.
    Leeft Karlijn ook nog ?? of is ze al in zo`n heerlijke bal gestikt, door de muggen
    opgevreten, of een hartaanval onder de douche gekregen.
    Wij komen gelukkig in de regentijd, dan kan ik lekker buiten in de warme regen
    gaan staan. Kan zeker wel in mijn blote kont?? Val ik volgens mij daar het minst op.
    Roepen al die sexy nonnen Mazungo Mazungo.
    Nou schat ik ben blij dat ik hier lekker kan golfen, wijntje drinken, biefstukje eten en
    sàvonds in mijn warme bedje naast die Mazungo kont van je moeder lig.
    Hou je taai, we zijn trots op je en missen je.
    We houden van je !!!!!!!!!!!!!!
    Een hele dikke pakkerd van je moeder en mij.
    Pa

  • 28 September 2013 - 00:29

    Pa:

    Hallo schat,

    Als ik dat allemaal zo lees, dan is het thuis maar een dooie boel.
    Ik vind het knap dat je het allemaal nog leuk vindt.
    Wanneer wij met kerst komen om die twee weken te overleven, neem ik denk ik
    een koffer met aardappelen, en ingeblikt vlees met een lekkere jus mee.
    Ik moet er toch helemaal niet aan denken om een bal mais te kneden en met
    mijn handen door een bak prut te gaan.Gadver de gadver.
    Ik zal ook wat messen,vorken en lepels meenemen.Hebben ze er wel borden?
    Ma en ik zouden deze week starten met lijnen.Ik denk dat we dat beter tijdens
    het kerstdiner kunnen doen. dan krijgen jullie vast een extra balletje. Bhhhhh !
    En dan s`morgens ook nog een koude douche. Brrrrr dat is genieten.Wat zal ik
    3 januari vies terugkomen.
    We zijn nu je thuiskomst al weer aan het voorbereiden.
    Om je weer goed te laten acclimatiseren hebben we al zo`n muskietennet boven je
    bed gehangen en zijn we kakkerlakken en onwijs grote spinnen in jouw slaapkamer
    aan het kweken.Tja, je moet wat over hebben voor je kinderen !!!!!
    Ik vind je hartstikke stoer en kijk al helemaal uit naar het all inclusief Chipata resort.
    Leeft Karlijn ook nog ?? of is ze al in zo`n heerlijke bal gestikt, door de muggen
    opgevreten, of een hartaanval onder de douche gekregen.
    Wij komen gelukkig in de regentijd, dan kan ik lekker buiten in de warme regen
    gaan staan. Kan zeker wel in mijn blote kont?? Val ik volgens mij daar het minst op.
    Roepen al die sexy nonnen Mazungo Mazungo.
    Nou schat ik ben blij dat ik hier lekker kan golfen, wijntje drinken, biefstukje eten en
    sàvonds in mijn warme bedje naast die Mazungo kont van je moeder lig.
    Hou je taai, we zijn trots op je en missen je.
    We houden van je !!!!!!!!!!!!!!
    Een hele dikke pakkerd van je moeder en mij.
    Pa

  • 28 September 2013 - 01:33

    Esther Hummel:

    Hoi Lourien,

    Al veel meegemaakt inderdaad, leuk om te lezen!
    Heel veel plezier en succes daar, geniet ervan ;)

    Liefs

  • 28 September 2013 - 12:54

    Christa, Pieter, Julian En Benjamin:

    He Grote knappe nicht,
    Wat een verhaal en wat een belevenissen. Je komt vast schokkende dingen tegen in je werk en dat zal niet altijd meevallen. Ontzettend stoer dat je deze stap neemt, daar ben ik best een beetje trots op. Zet m op en wij kijken uit naar je volgende verhaal.
    xx uit Utrecht

  • 28 September 2013 - 14:56

    Greet En Jan:

    Hallo Lourien en Karlijn. Echt leuk dat we jullie op deze manier een beetje kunnen volgen.
    Veel succes verder Groeten Greet en Jan

  • 29 September 2013 - 13:21

    Nico En Gini Zeeman:

    Jo Lourien,

    Schitterende ervaringen, maar ook indrukwekkend. Zie het helemaal voor me als je vader en moeder daar zijn, dan zal het lijnen erg goed gaan.
    Het lijkt daar wel een grote gravelbaan, maar dan zonder net of gebruik je daar de klamboe voor?
    Je moet Karlijn effe pushen met haar blog!!
    Knuffel Gini en Nico

  • 29 September 2013 - 17:04

    Jacqueline:

    Wat leuk om je blog te lezen! Wat ontzettend veel indrukken in zo'n korte tijd! Mooie foto's ook! Je lijkt al aardig ingeburgerd daar... Ik blijf je volgen! Lieve groetjes

  • 30 September 2013 - 15:17

    Lars En Kelly:

    Lieve Lourien,
    Wat een verhaal, nu al, je bent er nog maar net!
    Echt heel leuk om te lezen, en we zagen ook al dat je vader er ontzettend veel zin in heeft om die kant op te gaan!.. hahaha!
    Lieverd, geniet er van, en we wachten met smart op je volgende verhaal!

    Dikke kus, Lars en Kelly

  • 01 Oktober 2013 - 18:27

    Dilly Lokhorst:

    Lieve Lourien,
    Met plezier en veel trots heb ik jouw verhaal gelezen. Wat veel indrukken hebben jullie al opgedaan en dat is nog maar het begin. Leuk dat die kinderen zo dol op jullie zijn. Jullie zijn echt een aanwinst in het dorp. Mooi dat je een lichtpunt daar kan zijn. Ik hoop dat je ons regelmatig vertelt wat je allemaal meemaakt.
    Veel liefs van Jan en Dilly.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Harderwijk

Zambia

Projecten doen in Chipata, Zambia

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2014

Old madala en Big Mama gaan naar Zambia

17 December 2013

Het einde is in zicht!!

29 November 2013

Over de helft!

15 November 2013

Caritas en Lumezi

31 Oktober 2013

Op safari @ South Luangwa
lourien

Actief sinds 05 Sept. 2013
Verslag gelezen: 570
Totaal aantal bezoekers 10312

Voorgaande reizen:

23 September 2013 - 22 Januari 2014

Zambia

Landen bezocht: